IK MAAK ME ZORGEN!

Als ik bij de balie sta van een organisatie krijg ik de indruk dat de baliemedewerker zelf niet kan (mag?) nadenken. Onlangs was ik door de gemeente Amsterdam ingehuurd om een notuleer- en discussiesessie te faciliteren middels Mind Maps. Het zou om 15u beginnen en ik was om 14.25u in het (gesubsidieerde) evenementengebouw, alwaar een ruimte gehuurd was. Aangezien ik mijn computers wil installeren, beamer aansluiten, internet moet instellen en dergelijke, neem ik daar graag de tijd voor.

Maar, de baliemedewerkster belt de verantwoordelijke persoon en die verteld blijkbaar dat ik maar even moet gaan zitten en wachten. Ik geef aan dat er om 15u. minimaal 60 mensen komen die gelijk willen beginnen maar nee, die andere persoon heeft gezegd dat ik moet wachten. Toen na bijna 10 minuten mijn contactpersoon van de gemeente erbij kwam en we nog niet opgehaald waren, zijn we toch maar naar boven gegaan om in te richten en wat denk je, 15u. werd hierdoor net niet meer gehaald….

Oftewel, als de baliemedewerkster zelf goed kon nadenken zou ze niet blijven hameren dat we moesten wachten totdat we opgehaald zouden worden, maar zou ze nog eens gaan bellen of wellicht iemand anders in de organisatie ons kon ophalen.

Dit soort situaties maak je steeds vaker mee. Bel maar eens een groot bedrijf omdat je een vraag of een probleem hebt. Eerst kom je in een caroussel van ‘druk op 1 om’, ‘druk op 2 om’, enzovoort. Daarna krijg je eindelijk iemand en die weet het antwoord niet en verbind je door…. En de volgende weet wellicht het antwoord ook niet en verbind je ook weer door….

Ook kan je meemaken dat er gewoon gezegd wordt “zo zijn de regels en daar kunnen we niets aan doen”. Bah! Want, die regels worden door mensen gemaakt!

Ik denk dat jij zelf ook al wel eens je hoofd gestoten hebt omdat je tegen een muur van regels, onbegrip en onkunde bent aangelopen. Regels, blijkbaar nodig om het duidelijker te maken. Ja, duidelijker, vooral als je zelf niet meer het denkvermogen hebt om boven die regels uit te stijgen om het grote geheel te zien. En mischien doe je er zelf ook wel aan mee, maak jijzelf die regels omdat je medewerkers zelf anders niet weten wat ze moeten doen.

Dus, de oplossing voor het ‘dommer’ worden van de mens wordt opgelost met starre regels en daardoor hoeft de mens nog minder zelf na te denken en wordt dus nog dommer….

Is er nog hoop?